بازار پلاستیک بازیافتی

بازار جهانی پلاستیک بازیافتی در سال‌های 2030 – 2021

در سال 2021 ارزش بازار جهانی پلاستیک بازیافتی، 3/59777 میلیون دلار برآورد شد و انتظار می‌­رود این عدد از سال 2021 تا 2030 با میانگین رشد سالیانه 5/8 درصد، به 1/124314 میلیون دلار افزایش یابد.

ارزش بازار جهانی در سالهای 2030 - 2021
ارزش بازار جهانی در سال‌های 2030 – 2021

 

در سال­‌های اخیر، بسیاری از شرکت­‌ها همچون MBA Polymers Inc.، Vikoz Enterprises Inc.، Phoenix Technologies International LLC، Terracycle US Inc.، DS Smith Plc، KW Plastics، Custom Polymers Inc.، و Waste Connections Inc. شروع به بازیافت زباله­‌های پلاستیکی و متعاقبا تبدیل آن­ها به الیاف و رزین­‌ها کرده‌­اند.

از آنجا که مصرف پلاستیک‌ها رو به افزایش است و بیش از پیش بسیاری از بسته‌بندی‌ها به صورت یک بار مصرف طراحی شده‌اند؛ پیش‌بینی می­‌شود که در سال‌های آتی ارزش فروش پلاستیک­‌های بسته‌بندی بازیافتی به سرعت رشد کند.

با افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده، بخش بسته‌بندی پلاستیکی و متعاقبا میزان زباله­‌های پلاستیکی در حال رشد است. علاوه بر این، دولت‌­های چندین کشور قوانینی مبنی بر کاهش حجم زباله­‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت را به اجرا گذاشته‌­اند.

در حال حاضر، APAC بزرگترین بازیافت کننده زباله‌­های پلاستیکی است. علاوه بر این، به دلیل افزایش حجم زباله­‌های پلاستیکی در کشورهایی مانند چین و هند، بازیافت این زباله­‌ها به امری ضروری تبدیل شده است.

در سال­‌های آینده، پیش بینی می­‌شود بیشترین سهم بازار پلاستیک‌­های بازیافتی مربوط به اروپا  باشد. طبق گزارش Plastics Europe، از حدود 5/29 میلیون تن زباله پلاستیکی جمع‌آوری شده در سال 2020، 6/34 درصد برای بازیافت ارسال شده است.

علاوه بر این، چین که زمانی وارد‌کننده اصلی چنین زباله‌هایی از اروپا و آمریکای شمالی بود، ورود انواع خاصی از زباله‌های پلاستیکی را در سال 2017 ممنوع کرد. این امر، پردازش مجدد این زباله‌ها را در مبدا ضروری کرده است.

 

گزارش بازار پلاستیک بازیافتی

طبق گزارش‌های برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، هر ساله 300 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می­‌گردد که 11 میلیون تن آن، وارد اقیانوس‌­ها می‌­شود. این میزان زباله می‌تواند بقای 800 گونه جانوری ساحلی و دریایی را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

بنابراین، در پنجمین اجلاس مجمع محیط‌زیست سازمان ملل متحد، 176 کشور متعهد شدند که به آلودگی زباله­‌های پلاستیکی پایان دهند. این مساله فرصت‌­های سودآوری بیشتری را در سال‌­های آینده برای بازیگران بازار پلاستیک­‌های بازیافتی ایجاد می­کند.

به طور مشابه، کاربران عمده پلاستیک‌ها، مانند شرکت کوکاکولا و شرکت پپسی، متعهد شده‌اند که با استفاده از بسته‌بندی­‌های 100 درصد قابل بازیافت و بهبود روش‌های دسته‌بندی زباله، در کاهش تولید زباله­‌های غیر قابل بازیافت تاثیر چشمگیری داشته باشند.

از آنجا که بخش غذا و نوشیدنی بزرگترین تولید کننده زباله‌­های پلاستیکی است؛ چنین ابتکاراتی در این بخش ضروری است، زیرا. طبق گزارش Plastics Europe در سال 2020، پلی پروپیلن، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که همگی در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌­شوند، به ترتیب 7/19٪، 4/17٪ و 9/12٪ از مصرف پلاستیک را به خود اختصاص داده­اند. به همین دلیل است که پلی اتیلن، بالاترین سهم را در بازار پلاستیک بازیافتی به خود اختصاص داده است.

 

بازیافت پلاستیک، گامی مهم در جهت کاهش اثرات زیست محیطی زباله‌­های پلاستیکی در سراسر جهان است. با این حال، علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر نرخ بازیافت پلاستیک­‌ها بسیار پایین است. برای مقابله موثر با این موضوع، اجرای استراتژی‌های جامع شامل افزایش آگاهی عمومی، بهبود زیرساخت‌های بازیافت و ترویج استفاده از پلاستیک­‌های قابل بازیافت، ضروری است.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید