قیمت رزین‌های PE و PP در سال 2024

بررسی قیمت رزین های PE و PP در ابتدای سال 2024

در روزهای ابتدایی سال جدید، با توجه به وجود عوامل متعدد، شاهد تغییرات قیمتی زیادی در قیمت رزین های PE و PP نسبت به ماه گذشته بودیم. در تغییراتی که بازار داشت، پلی‌اتیلن افزایش قیمت کمی داشت و قیمت آن در ژانویه به طور متوسط تا دو سنت افزایش یافت، اما با کاهش قیمت‌ مونومرها نسب به ابتدای ژانویه نیمی از این افزایش قیمت ریزش داشت، اما همچنان قیمت مونومرها در این ماه 0.015 دلار در هر پوند افزایش دارند.

هر یک از رزین‌ها PE و PP نیز با توجه به تقاضای بازار خاص خودشان (به طور مثال بازار تقاضای پلی‌اتیلن برای قالب‌گیری تزریقی و قالب‌گیری دمشی) تغییرات قیمت مختلفی داشتند. جدول زیر تغییرات قیمت انواع پلیمرها را در ماه گذشته بررسی می‌کند.

 

تحلیل بازار اروپا در ژانویه 2024 بر اساس گزارش وبسایت the plastic exchange
تحلیل بازار اروپا در ژانویه 2024 بر اساس گزارش وبسایت the plastic exchange

 

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود قیمت پلی‌پروپیلن نسبت به ماه گذشته کاهش یافته. اما با اینکه موجودی رزین تولیدکنندگان بسیار بالا است؛ محصولات خود را متناسب با نیاز بازار عرضه نکرده‌اند و با وجود منابع فراوان بازار احساس کمبود می‌کند.

از طرفی صادرات پلی‌اتیلن آمریکای شمالی همچنان با قدرت ادامه دارد، زیرا تولیدکنندگان از مواد اولیه‌ای که در چند سال گذشته به شکل مستمر برای کمک به بازارهای بین المللی در حال توسعه در نظر گرفته شده بود، به نفع خود استفاده می‌کنند. به دلیل وجود اختلال در مسیرهای تجاری معمول و محدودیت‌های لجستیکی اخیر در دریای‌سرخ و کانال پاناما که منجر به عدم تطابق عرضه/تقاضای منطقه‌ای شده؛ تقاضای صادرات بیشتر بی پاسخ می‌ماند. از طرفی این مساله قیمت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی را نیز افزایش داده ‌است.

 

تقاضای بازار برای PE

هرچند PE قیمت‌ اولیه ثابتی داشت اما حجم فعالیت تجاری مربوط به آن در ماه گذشته بیشتر از حد متوسط بود. پلی‌اتیلن خطی با چگالی کم، بیشترین تقاضا را در بازار تزریق و قالب‌گیری چرخشی داشت و قیمت آن  با توجه به جدول بالا، حدود 5 درصد نسبت به ماه گذشته، افزایش یافت. در حالی که پلی‌اتیلن با چگالی بالا برای استفاده در قالب‌گیری‌های تزریقی و دمشی نیز خریداران را به خود جلب کرده، پلی‌اتیلن با چگالی پایین که برای شکل‌دهی فیلمی استفاده می‌شود، گردش مالی سبک تری را تجربه می‌کند.

 

کاهش قیمت‌های PP و افزایش فعالیت‌ها

کاهش هزینه‌های مونومر PP، بازار را تکان داد و منجر به قیمت‌گذاری‌های ملایم‌تری در این بازار شد و این مساله انجام بسیاری از معاملات رزین را آسان‌تر کرد. در هفته‌های گذشته قیمت‌ اولیه PP در میز معاملات، به ازای هر پوند حدود 0.015 دلار کاهش داشت. با این حال، حجم وسیعی از PP در صنعت معامله می‌شود.

 

قیمت‌های بازار برای رزین‌های مختلف PP و PE بر اساس گزارشی از وبسایت Plastic News
قیمت‌های بازار برای رزین‌های مختلف PP و PE بر اساس گزارشی از وبسایت Plastic News

 

همانطور که در جدول بالا آمده، در ابتدای سال حجم پلی‌پروپیلن مبادله شده در بازار رزین بسیار ببشتر از سایر رزین‌ها است و این بازار به دلیل کاهش قیمت PP حجم معاملاتی حدود 6.000.000 پوند را تجربه کرده‌است.

 

چشم انداز سال جدید: چین؛ عامل تاثیرگذار در بازار رزین‌های PP و PE

بر اساس آخرین نظر تحلیلگران صنعت، بازار رزین‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ممکن است با روزهای سختی روبرو شود. صنعت جهانی PP با یک بحران بی‌سابقه تقاضا و عرضه مواجه است که ناشی از کاهش رشد نرخ تقاضای این محصول در چین می‌باشد.

با توجه به گزارشی که در مجله ICIS آمده، اگر متوسط رشد سالانه تقاضای PP چین از میانگین تاریخی بلندمدت آن که تقریباً 11 درصد بوده، به 5 درصد کاهش یابد، ظرفیت جهانی PP در سال‌های 2024-2030 باید تقریباً 18 میلیارد پوند کمتر از آنچه در حال حاضر انتظار می‌رود باشد تا تولیدکنندگان بتوانند میانگین نرخ عملیاتی 87 درصدی را داشته باشند.

در سناریوی دیگری که در این مجله آمده، اگر رشد تقاضای PP چین بین سال‌های 2024 و 2030، به اندازه 1.5درصد در سال کاهش یابد، در عین حال سایر کشورهای در حال توسعه شاهد رشد تقاضای PP باشند؛ ظرفیت جهانی PP در آن دوره باید تقریباً افزایش یابد. (حدود 40 میلیارد پوند کمتر از حد انتظار برای دستیابی به همان نرخ عملیاتی 87 درصدی).

 

مقایسه تقاضای PP چین
– بازار PP در تحلیل مجله ICIS : الف (خط سبز) میانگین تقاضای چین مانند سالهای قبل باشد و ب (خط آبی) تقاضای چین برای PP تحت شرایط گفته شده باشد

از دیدگاه ICIS، ریشه این مشکل آنجاست که‌ میزان رشد بلندمدت چین در PP بسیار بالاتر از پیش‌بینی 5 درصدی ما در سال‌های اخیر بود. این برخلاف شواهدی بود که از سال 2011 نشان می‌داد در نهایت به جایگاه امروزی خواهیم رسید، یعنی اقتصادی که به دلیل پیری جمعیت و اتکای بیش از حد به رشد املاک و مستغلات با بادهای معکوس مواجه شده است.

 

نمودار نزولی بازارPPH, LDPE و LLDPE در چین
نمودار نزولی بازار PPH, LDPE و LLDPE در چین، اواخر سال 2023

 

شرکت مشاوره C-MACC از هیوستون اخیراً گفته است که ایالات متحده، با توجه به روند بازار و قیمت‌های لحظه‌ای پلی‌اتیلن، انتظار کاهش قیمت این ماده را نسبت به قیمت پیش بینی شده دارد. با توجه به تحلیل بازار که در قبل بررسی شد، با اینکه قیمت پلی‌اتیلن روندی صعودی داشته است، اما همچنان از قیمت‌هایی که ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود، بیشتر است لذا تحلیلگران بازار، انتظار کاهش قیمت PE در ایالات متحده را دارند.

پیش بینی می‌شود تقاضای داخلی PE تا پایان سال روی قیمت‌های بازار تأثیر نخواهد گذاشت و صادرات و نرخ تولید تامین کننده‌ها از مولفه‌های تعیین‌کننده قیمت در این بازار خواهند بود.

 

با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد که در نیمه اول سال، بازار برای خریداران پلی‌پروپیلن، شرایط مساعدتری نسبت به خریداران پلی‌اتیلن دارد. همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان پلی‌اتیلن، حتی با اینکه قیمت‌ها بالاتر از ماه گذشته است، ولی به‌دلیل کاهش تقاضای بازار ممکن است با شرایط نامساعدی روبرو شوند. حائز اهمیت است که بهترین سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و فروشندگان PE، بازار قالب‌گیری تزریقی می‌باشد، چرا که نه تنها افزایش قیمت 5 درصدی نسبت به ماه پیش داشته، بلکه تقاضای آن نیز رو به افزایش است.

 

منابع :

www.plasticportal.eu

www.theplasticsexchange.com

www.plasticnews.com

www.chemorbis.com

www.icis.com

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید