بررسی روند نزولی صنعت پلاستیک اروپا

یک نظرسنجی جدید از (PIE) Plastics Information Europe نشان می­‌دهد که در نیمه اول سال 2023 هیچ بهبودی در عملکرد صنعت پلاستیک اروپا وجود ندارد و کمتر از یک سوم پاسخ دهندگان نسبت به نیمه دوم سال ابراز خوش‌بینی کرده­‌اند. در مقابل در حالی که بدون هیچ ادعایی صنعت پلاستیک ایالت متحده در حال رونق است.

تحلیلگر بازار (PIE) به تازگی دهمین نظرسنجی بازار خود را بر اساس نظر‌سنجی 200 متخصص صنعت پلاستیک در سراسر اروپا منتشر کرده است. جمله آغازین بیانیه مطبوعاتی PIE گویای همه چیز است: “بلاتکلیفی، تورم، تقاضای پایین – نشانه­‌ها خوب نیستند.”

PIE خاطرنشان می­‌کند که صنعت پلاستیک اروپا بیش از سه سال و نیم است که در رکود به سر می­‌برد. تقریباً نیمی از افراد مورد بررسی معتقدند که شرکت آن­ها در نیمه اول سال 2023 عملکرد بدتری نسبت به نیمه دوم سال 2022 داشته‌است. کمی بیش از یک چهارم (28.7٪) روند رو به پیشرفت را گزارش کردند، در حالی که 25٪ معتقد بودند تغییری ایجاد نشده‌است.

با این حال تفاوت‌ نتایج در نقاط مختلف جغرافیایی مشهود بود. جالب توجه است که طبق PIE هیچ یک از شرکت­‌های مورد بررسی در فرانسه، اسپانیا، پرتغال، بریتانیا یا ایرلند وخامت کسب و کار خود را گزارش نکردند، در حالی که اکثر شرکت­‌ها در بنلوکس، اروپای مرکزی و شرقی و ایتالیا رکود تجاری را گزارش کردند.

با این حال، روزنه‌ای از امید وجود دارد که روزهای بهتری در راه است. تقریباً 30 درصد از شرکت‌های مورد بررسی «روند صعودی» را در نیمه دوم سال 2023 پیش‌بینی می‌کنند. در حالی که تقریباً 22 درصد شرکت کنندگان چشم‌انداز بدبینانه‌ای برای باقی‌مانده سال ابراز کردند. خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های جغرافیایی از اسپانیا، پرتغال و بنلوکس است.

حدود 86 درصد از شرکت‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند که هنوز به طور کامل به سطوح قبل باز نگشه‌اند و بیش از نیمی از آن­ها گفته‌اند که انتظار ندارند تا سال آینده به این سطح از تجارت برسند. PIE در بیانیه مطبوعاتی خاطر نشان کرد: “تقریبا 7 درصد پیش‌بینی می‌کنند که دیگر هرگز به آن نقطه نخواهند رسید.”

 

سایر نتایج قابل توجه از نظرسنجی شامل موارد زیر است:

در حالی که تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که برنامه‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت و میان ‌مدت شرکت‌هایشان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بدون تغییر باقی مانده است، بیش از ۳۱ درصد به کاهش بودجه خود اعتراف کردند.

افزایش قیمت انرژی که با تهاجم روسیه به اوکراین تسریع شده است، دیگر برای صنعت پلاستیکی در اروپا بزرگترین مشکل نیست، زیرا نگرانی اصلی 70 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی حجم پایین فروش و 53 درصد این افراد در موردمشکل اصلی تورم  ابراز نگرانی کرده‌اند

این نظرسنجی نشان داد, بازارهای رزین، به سمت خرید لحظه‌­ای و دور شدن از قراردادها، به ویژه قراردادهایی با بازه زمانی طولانی مدت و بیش از یک سال، تغییر کرده است.

به گفته PIE، چشم انداز تجاری به ویژه برای بازیافت‌کنندگان بسیار وخیم‌تر است، که با توجه به کاهش قیمت رزین‌ها و فشارهای سنگین هزینه‌ها، تعجب‌آور نیست. بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان مرتبط با بازیافت معتقدند که تجارت در نیمه اول سال 2023 در مقایسه با نیمه دوم سال 2022 کاهش یافته است. هیچ یک از پاسخ دهندگان بهبودی را گزارش نکردند.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید