پیرولیز، روشی برای بازیافت پلیمرها

پیرولیز، روشی برای بازیافت پلیمرها

امروزه استفاده­ روز افزون از پلاستیک­‌ها، منجر به انباشت زباله در جای جای این کره خاکی شده است . این مساله علاوه بر منظره ناپسندی که ایجاد می­‌کند، موجب مشکلات زیست محیطی متعددی می­‌شود. برخلاف باور عموم بازیافت مکانیکی پلیمرها به دلیل تنوع آنها و مشکلات جداسازی اولیه آنها، جایگزین خوبی برای کاهش دفع پلیمرها به نظر نمی‌­رسد؛ به همین دلیل امروزه توسعه روش‌های شیمیایی بازیافت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

در ادامه با یکی از روش‌های ترموشیمیایی بازیافت پلیمرها به نام “پیرولیز” آشنا می­‌شویم و مکانیسم این فرآیند را مورد بررسی قرار می‌­دهیم.

افزایش تقاضا برای پلیمر­ها به‌دلیل کاربرد­های گسترده آنها در نهایت منجر به انباشت زباله‌های پلاستیکی قابل توجهی شده است که به دلیل مشکلات زیست محیطی و کارکرد ضعیف تکنیک‌های مرسوم برای اصلاح زباله‌های پلاستیکی، یک مشکل جدی است. تولید مواد خام برای سنتزهای پلیمری با کاهش سریع منابع نفتی تجدیدناپذیر و تولید زباله، تأثیری دوگانه بر اکوسیستم ما دارد. برای رسیدگی به این وضعیت، محققان انجام فرآیندهای بازیافت ترموشیمیایی پیشرفته را برای تولید محصولات واسطه‌ای صنایع پتروشیمی از جمله مونومرها، سوخت‌ها و سایر محصولات با ارزش افزوده آغاز کرده‌اند.

بازیافت مکانیکی به عنوان جایگزینی برای کاهش دفع پلاستیک در محل­‌های دفن زباله در نظر گرفته می­‌شود. اما بازیافت پلاستیک‌های استفاده شده به دلیل محدودیت‌های ناشی از آلودگی آب و جداسازی نادرست قبل از بازیافت، رویکردی پیچیده است. به همین دلیل درصد موفقیت این بازیافت هنوز بسیار پایین است. علاوه بر این، جداسازی پلاستیک‌ها با توجه به درجه، رنگ و شفافیت آنها، جداسازی را سخت­‌تر می‌کند. تقاضای پلاستیک‌­های شفاف با انعطاف‌پذیری بیشتر باعث کاهش ارزش بازار برای پلاستیک‌­های رنگی که از بازیافت پلاستیک­‌ها تولید می­‌شوند، شده است.

بازیافت مکانیکی پلاستیک‌ها
بازیافت مکانیکی پلاستیک­‌ها علاوه بر مصرف انرژی بالا، به نیروی کار بیشتری نیز نیاز دارد.

 

پلیمرها اساساً از ترکیب کربن و هیدروژن به عنوان واحدهای مونومر مکرر تشکیل شده‌­اند که می­توانند به هیدروکربن‌هایی برای سوزاندن، مونومرها یا واسطه­‌های مفید برای صنایع شیمیایی تجزیه شوند. از این رو بازیافت ترموشیمیایی، جایگزینی پایدار برای روش‌های مرسوم تصفیه زباله‌های پلاستیکی ارائه می‌­کند.

 

 

یکی از این روش‌های نوین بازیافت ترموشیمیایی، روش پیرولیز می‌باشد. در ادامه بهتر است نگاهی کلی به این روش داشته باشیم.

پیرولیز چیست؟

 

پیرولیز یکی از فناوری‌های موجود برای تبدیل مواد به یک محصول مایع میانی است که می‌تواند به سوخت‌های زیستی هیدروکربنی، افزودنی‌های سوخت اکسیژن‌دار و یا برخی جایگزین‌های پتروشیمی تبدیل شود. در واقع می‌توان گفت پیرولیز، حرارت دادن یک ماده آلی مانند پلیمر در غیاب اکسیژن است. از آنجا که اکسیژن وجود ندارد، احتراق رخ نمی‌دهد، بلکه ماده از نظر حرارتی به گازهای قابل احتراق و زغال زیستی تجزیه می­‌شود. بیشتر این گازهای قابل احتراق را می‌توان به مایع قابل احتراق تبدیل کرد که به آن روغن پیرولیز (روغن زیستی یا بیو خام) می‌گویند، اگرچه برخی گازهای دائمی (CO2، CO، H2)، هیدروکربن‌های سبک) وجود دارند که می‌توانند برای تامین گرمای فرآیند سوزانده شوند اما روغن پیرولیز به عنوان سوخت صنعتی برای جایگزینی روغن کوره یا گازوئیل صنعتی استفاده می شود.

گرچه این محصول دارای ارزش گرمایی پایینی نسبت به باقی سوخت‌های مرسوم است، اما روغن پیرولیتیک یا روغن پیرولیز منبع محبوبی از مواد بیوشیمیایی جالب و ترکیبات تجدیدپذیر در بازار است. به طور کلی روغن حاصل از فرآیند پیرولیز ضایعات نیاز به پردازش بیشتری دارد تا از پایداری و سازگاری آن با سوخت‌های مبتنی بر نفت موجود اطمینان حاصل شود.

با استفاده از مواد خام مختلف و فرآیندهای پیرولیز زیست توده تمیز، می‌توان روغن‌های با ارزش و با کیفیتی را تولید کرد که از آنها به عنوان طعم دهنده غذا، نگهدارنده گیاه یا تقویت‌کننده رشد استفاده می‌شود.

از ضایعات پلاستیکی تا روغن سوختی با روش پیرولیز
از ضایعات پلاستیکی تا روغن سوختی با روش پیرولیز

 

 

 

نگاهی کلی به فرآیند پیرولیز پلیمرها

مکانیسم بازیافت پلیمرها از طریق پیرولیز شامل حرارت‌­دهی پلیمرها در دمای بالا و در غیاب اکسیژن است که منجر به تجزیه آنها به قطعات مولکولی کوچک­تر می­‌شود. در ادامه توضیح ساده­‌ای از مراحل کلی انجام فرآیند پیرولیز برای بازیافت پلیمر آمده است:

حرارت: ضایعات پلیمری در یک محیط کنترل شده با عرضه محدود یا بدون اکسیژن تا دماهای بالا، معمولاً بین 400 تا 800 درجه سانتیگراد، حرارت داده می­‌شوند. این کار معمولاً در راکتورهای تخصصی پیرولیز انجام می­‌شود.

تجزیه حرارتی: با افزایش دما، انرژی گرمایی عرضه شده، پیوندهای شیمیایی که زنجیره­‌های پلیمری را در کنار هم نگه می­‌دارد، می­شکند و زنجیره­‌های پلیمری درون ماده از طریق فرآیندی به نام تجزیه حرارتی یا ترک خوردگی شروع به شکستن می­‌کنند.

تراکم: قطعات پلیمری تبخیر شده معمولاً به سرعت سرد می­‌شوند و بامتراکم شدن آنها محصولات مختلفی تشکیل می‌­شود. فرآیند چگالش را می‌توان برای به دست آوردن بخش‌های خاص مانند گاز، سوخت مایع یا جامدات مومی کنترل کرد. محصول نهایی کارخانه پیرولیز نفت کوره، کربن سیاه و گاز نفتی است.

جمع آوری و جداسازی: محصولات تغلیظ شده بر اساس خواص فیزیکی و ترکیب آنها جمع‌آوری و تفکیک می­‌شوند. تقطیر و سایر تکنیک‌های جداسازی معمولاً برای تفکیک بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند. بخش‌های جدا شده، مانند روغن‌های مایع یا جامدات مومی، ممکن است تحت مراحل پردازش اضافی مانند خالص‌سازی، ارتقاء داده شوند تا محصولات یا مواد اولیه قابل استفاده برای کاربردهای مختلف به دست آید.

توجه به این نکته ضروری است که فرآیند پیرولیز می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند نوع پلیمر، شرایط پیرولیز (دما، زمان ماند و…) و محصولات مورد نظر باشد. بنابراین، مکانیسم‌ها و شرایط خاص ممکن است بسته به پلیمری که بازیافت می‌شود و خروجی مورد نظر متفاوت باشد. شکل زیر، شماتیکی از این فرآیند را نشان می‌دهد:

شماتیکی از فرآیند پیرولیز ضایعات پلیمری
شماتیکی از فرآیند پیرولیز ضایعات پلیمری

 

 

 

مراجع:

Pyrolysis of Polystyrene Waste: A Review – Ibrahim M. Maafa, Jazan University, Saudi Arabia

Microwave pyrolysis of polyethylene terephthalate (PET) plastic bottle sheets for energy recovery

Recycling of polymeric composites from industrial waste by pyrolysis: Deep evaluation for carbon fibers reuse

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید