تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی صنعت پلیمر در بازار الکترونیک مصرفی 2029-2022

پلاستیک مورد استفاده بازار لوازم الکترونیکی مصرفی در سال 2022، در حدود 44/6 میلیارد دلار آمریکا ارزش‌گذاری شد و انتظار می­‌رود با نرخ رشد مرکب سالانه 2/6 %، صنعت پلیمر در بازار الکترونیک مصرفی در سال 2029 به 81/9 میلیارد دلار آمریکا برسد.

بازار جهانی پلاستیک در صنعت لوازم الکترونیکی به دلیل افزایش جمعیت، تغییر سبک زندگی و افزایش آگاهی مصرف‌کننده نسبت به کیفیت محصولات پلاستیکی در حال افزایش است و انتظار می­‌رود صنعت بازار الکترونیک روند رو به رشدی داشته باشد. بنابراین، این امر تأثیر مثبتی بر بازار پلاستیک لوازم الکترونیکی مصرفی دارد.

 

 

کاربردهای پلاستیک در صنعت برق و الکترونیک

به دلیل افزایش کاربردهای محصولات الکترونیکی و نوآوری در سال‌های اخیر، تمایل بیشتری در سرمایه‌گذاری در بازار پلیمرها وجود دارد. پلیمرها در حوزه لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه، ابزارهای تلویزیونی، انواع پرینتر، دستگاه‌های چاپ و فکس، کامپیوتر، مودم، انواع سوئیچ، برد مدار چاپی و … کاربرد فراوان دارند. علاوه بر این، در تولید انواع روکش‌­های سیم و کابل، انواع کلیدها، فیوزها، کنتاکتورها، رله‌ها و دیگر قطعات الکتریکی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در ادامه بخوانید: کاربرد مواد پلیمری در صنعت برق و الکترونیک 

 

مهم­ترین ویژگی پلاستیک‌ها که باعث مصرف عمده آن‌ها در صنایع الکتریکی می‌­شود، عایق بودن آن­ها در برابر الکتریسیته است. این ویژگی باعث توسعه صنایع کابل سازی و افزایش تقاضا در بازار پلاستیک لوازم الکترونیکی مصرفی می‌شود. همچنین استحکام بالای آن­ها، یکی دیگر از ویژگی­‌های مهم پلیمرها است که تأثیر بسزایی در صنعت برق داشته است. پلیمرها در برابر تنش­‌های مکانیکی، تغییرات دما، رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم هستند و عملکرد طولانی مدت و قابلیت اطمینان دستگاه‌­های الکتریکی را تضمین می‌­کنند.

ابتکارات کشورها در سراسر جهان باعث شده است که تولیدکنندگان بر تولید محصولات زیستی و تجزیه‌پذیر متمرکز شوند. بنابراین، تأثیر مثبتی بر تولید بازار پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست در حوزه الکترونیک دارد. سهم عمده بازار لوازم الکترونیکی را لوازم خانگی مانند تجهیزات لباسشویی، یخچال و کولر گازی تشکیل داده است. 23% از این بازار نیز مربوط به تولید تجهیزات ورزشی است. بنابراین، این عوامل باعث افزایش تقاضا برای گجت‌­های پلاستیکی الکترونیکی در صنایع ورزشی شده و فرصت­‌های زیادی را برای بازار پلاستیک لوازم الکترونیکی مصرفی ایجاد کرده است.

افزایش قیمت مواد خام یکی از چالش‌­های اصلی است که بازار پلیمرها را در حوزه بازار الکترونیک مصرفی محدود می­‌کند. علاوه بر این، سیاست‌های نظارتی سختگیرانه و نگرانی‌های فزاینده نسبت به مدیریت زباله‌های یکبار مصرف به علت تجزیه‌ناپذیر بودن اغلب پلاستیک­‌ها نیز یکی از چالش‌های دیگر است که تقاضای محصول را در این دوره با مشکل مواجه کرده است. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، تقریباً 60% زباله‌­های پلاستیکی در اقیانوس­‌ها ریخته می‌­شود و تنها 40% زباله­‌های پلاستیکی در طول سال بازیافت می­‌شوند.

پلیمرهای مورد استفاده بازار جهانی پلاستیک در حوزه بازار لوازم الکترونیکی بر اساس نوع محصول به پلی کربنات (PC)، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، رزین استایرن-اکریلونیتریل (SAN)، اکریلونیتریل استایرن اکریل استر (ASA)، پلی استایرن (PS)، پلی متیل متاکریلات (PMMA) و آلیاژهای دیگر مانند استایرن اتیلن بوتادین استایرن (SEBS)، پلی فنیلن اتر (PPE)، پلی فنیلن اکسید (PPO)، پلی‌آمید (PA) تقسیم می­‌شود که در کاربردهای مختلفی مانند رایانه و لوازم جانبی، تلفن همراه، تلویزیون، سیستم‌­های صوتی و … مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این پلیمرها دارای استحکام بالا، اتلاف دی الکتریک کم و پایداری حرارتی خوب هستند که آن­ها را برای کاربردهایی که عایق الکتریکی حیاتی است، ایده‌آل می‌­کند. علاوه بر این، پلیمرها را می‌توان به راحتی به لایه‌های نازک یا پوشش تبدیل کرد که امکان ایجاد دستگاه‌های الکتریکی فشرده و سبک را فراهم می‌کند.

بیشترین میزان استفاده از این پلیمرها در بازار لوازم الکترونیکی توسط منطقه آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا است. آسیا و اقیانوسیه سال­‌ها است که بر بازار پلاستیک در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی تسلط دارند. با این حال، چین سهم عمده‌­ای تقریبا برابر 57% بازار پلاستیک در صنعت لوازم الکترونیکی را دارا می‌­باشد. آمریکای شمالی نیز یکی از سریع‌­ترین بازارهای در حال رشد بازار پلاستیک الکترونیکی را در دوره­‌های پیش‌بینی شده دارد.

جمع بندی

استفاده از پلیمرها در صنعت برق، شیوه طراحی، ساخت و استفاده از دستگاه‌های الکتریکی را متحول کرده است. پلیمرها طیف گسترده‌ای از خواص، از جمله عایق الکتریکی عالی، انعطاف‌پذیری، سبک وزن بودن و استحکام بالا را ارائه می­‌دهند که برای کاربردهای الکتریکی بسیار مفید هستند، این ویژگی­‌ها کوچک‌سازی دستگاه­‌های الکترونیکی، بهبود عملکرد و کارایی آن­ها و افزایش ایمنی آن­ها را ممکن ساخته است.

ماهیت سبک وزن بودن پلیمرها نیز به پیشرفت در صنعت برق کمک کرده است. کاهش وزن دستگاه­‌های الکتریکی دارای چندین مزیت از جمله بهبود قابلیت حمل، کاهش هزینه مواد و حمل و نقل و افزایش بهره‌وری انرژی است.

علاوه بر این، پلیمرها باعث پیشرفت در فرآیندهای طراحی و ساخت دستگاه­‌های الکتریکی شده‌­اند. توانایی پلیمرها برای قالب‌گیری آسان به شکل‌ها و اندازه‌های پیچیده، امکان ایجاد اجزای سفارشی با طرح‌های پیچیده را فراهم می‌کند. روش­‌های قالب‌گیری تزریقی، اکستروژن و پرینت سه‌بعدی را می‌­توان برای تولید قطعات پلیمری دقیق و پیچیده برای کاربردهای الکتریکی استفاده کرد.

این انعطاف‌پذیری در طراحی و ساخت، توسعه دستگاه‌های الکتریکی نوآورانه را که الزامات عملکردی خاص و ترجیحات مصرف‌کننده را برآورده می‌کنند، تسهیل کرده است.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید