تجزیه و تحلیل رفتار پلیمرها با استفاده از تست DSC

تجزیه و تحلیل رفتار پلیمرها با استفاده از تست DSC

مواد پلیمری به دلیل خواص منحصر به فرد خود به طور گسترده در زمینه‌­های مختلفی مانند بسته­‌بندی، ساخت و ساز، خودروسازی و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود، عملکرد مواد پلیمری به شدت به خواص حرارتی و مکانیکی آن­ها بستگی دارد که این خواص می­‌تواند تحت تاثیر ساختار مولکولی و شرایط پردازش آن­ها باشد. تست گرماسنجی روبشی تفاضلی (DSC) یک تکنیک پرکاربرد برای مطالعه رفتار حرارتی پلیمرها و تعیین خواص حرارتی آن­ها است. در این مقاله به طور مختصر به بررسی تست DSC در پلیمرها می­‌پردازیم.

 

اصول DSC :

DSC یک تکنیک آنالیز حرارتی است که ظرفیت حرارتی یک نمونه را به عنوان تابعی از دما یا زمان اندازه‌­گیری می­کند. اصل اساسی DSC مبتنی بر مقایسه جریان گرما بین یک نمونه و یک ماده مرجع است که تحت یک برنامه دمایی کنترل شده با یک نرخ گرمایش یا سرمایش قرار می­‌گیرند. با تغییر دما، جریان حرارتی بین نمونه و مرجع اندازه‌­گیری می­‌شود و هر گونه تفاوت در جریان گرما ثبت می­‌شود. داده­های حاصل، اطلاعاتی در مورد رفتار حرارتی نمونه ارائه می‌دهد.

کاربرد تست DSC در پلیمرها:

در علم پلیمر تست DSC به طور گسترده برای مطالعه خواص حرارتی پلیمرها مانند نقطه ذوب (Tm)، دمای انتقال شیشه­‌ای (Tg)، رفتار تبلور و پایداری حرارتی استفاده می‌­شود. خواص حرارتی پلیمرها بسیار حائز اهمیت است، زیرا بر پردازش و عملکرد مواد پلیمری تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، دمای انتقال شیشه­‌ای یک پارامتر حیاتی است که سفتی و انعطاف­‌پذیری یک ماده پلیمری را تعیین می­‌کند. همچنین، نقطه ذوب برای تعیین شرایط پردازش یک ماده پلیمری مهم است.

پایداری حرارتی یک پلیمر برای پردازش و عملکرد آن مهم است. DSC را می‌­توان برای مطالعه پایداری حرارتی پلیمرها با حرارت دادن نمونه با سرعت ثابت تحت یک اتمسفر خنثی مانند نیتروژن و یا آرگون مورد استفاده قرار داد. پایداری حرارتی با شروع تخریب حرارتی تعیین می­‌شود که با یک پیک گرمازا در منحنی DSC نشان داده می­‌شود. دمایی که در آن تخریب حرارتی رخ می­‌دهد، پارامتر مهمی برای تعیین شرایط پردازش برای یک ماده پلیمری است.

به عنوان مثال، اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن (ABS)، یک کوپلیمر بسیار رایج است و به دلیل سختی، براقیت، چقرمگی، خواص عایق الکتریکی پیشرفته و ماشین­‌کاری آسان آن، به صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

در تجزیه و تحلیل حرارتی ABS، دمای انتقال شیشه‌­ای آن اغلب در حدود 100 درجه سانتی­گراد مشخص می­‌شود. دمای انتقال شیشه‌ای به شدت تحت تأثیر مقدار مونومرهای مورد استفاده است. بنابراین، بررسی Tg روش خوبی برای ارزیابی کیفیت مواد خام است. در این مثال، دو نمونه ABS مختلف توسط DSC با نرخ گرمایش 25K/min مورد بررسی قرار گرفت. هر دو منحنی اولین چرخه گرمایش را از خود نشان می­‌دهند و در هر دو مورد، دمای انتقال شیشه‌ای ABS را می­‌توان در حدود 100 درجه سانتی‌گراد شناسایی کرد. به دلیل تاثیر Tg بر ویژگی­‌های مکانیکی، حرارتی و پردازشی پلیمرها، دانستن این دما حائز اهمیت است. به عنوان مثال، مقدار Tg می­‌تواند محدوده دمایی را تعیین کند که در آن یک پلیمر پایدار در نظر گرفته می­‌شود و خواص مکانیکی خود را حفظ می­‌کند.

تجزیه و تحلیل حرارتی ABS
تجزیه و تحلیل حرارتی ABS

لازم به ذکر است که خاموش شدن تجهیزات قالب­‌گیری تزریقی، اگرچه نامطلوب است، اما هر از گاهی در هر محیط تولیدی رخ می­‌دهد. هنگامی که این اتفاق می­‌افتد، پلیمر مذاب در قالب دستگاه تزریق به دام می­افتد و تخریب حرارتی و اکسیداسیون ممکن است تسریع شود و متعاقبا منجر به تخریب شدید پلیمر و خواص آن و تضعیف قطعه شود. اگرچه توقف کوتاه ممکن است برای برخی از پلیمرها مانند پلی اتیلن مشکلی ایجاد نکند، اما برای پلیمرهای دارای پیوند غیر اشباع مانند ABS نگران کننده است. بنابراین، برای حفظ خواص ضربه‌­ای ABS، بررسی Tg و دمای شروع اکسیداسیون (OOT) بسیار حائز اهمیت است. همچنین، در بررسی­‌های انجام شده در رابطه با ABS در تست DSC مشاهده شد که با افزایش زمان ماندگاری آن در قالب دستگاه تزریق، باعث کاهش دمای اکسیداسیون می­‌شود که این امر اهمیت تجزیه و تحلیل درست تست DSC را چندین برابر می­‌کند.

همچنین، واکنش اکسیداسیون در پلیمرهایی مانند پروپیلن، باعث تشکیل گروه‌­های هیدروکسیل و کربونیل می‌شود که نهایتا منجر به شکست قطعه خواهد شد. بنابراین، دانستن دمای اکسیداسیون قطعه پلیمری تولید شده متناسب با کاربرد مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

در نمودار زیر، oxidation onset temperature قطعه پروپیلنی در تست DSC مشخص شده است.

تجزیه و تحلیل حرارتی ABS
تجزیه و تحلیل حرارتی ABS

 

نتیجه گیری:

تست DSC یک تکنیک قدرتمند برای مطالعه رفتار حرارتی پلیمرها و تعیین خواص حرارتی آن­ها مانند نقطه ذوب، دمای انتقال شیشه‌­ای، رفتار بلورینگی و پایداری حرارتی است. خواص حرارتی پلیمرها مهم است، زیرا بر پردازش و عملکرد مواد پلیمری تاثیر می­‌گذارد. تست DSC به طور گسترده در علم پلیمر مورد استفاده قرار می­‌گیرد و به طور قابل توجهی به توسعه مواد پلیمری جدید با خواص بهبود یافته کمک کرده است.

مهندسان واحد مهندسی فعال در شرکت آریا توسعه ماندگار نوین، بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج تست­‌های محصولات شما را برعهده می‌­گیرند. ما بررسی نتایج تست­‌ها را از طرف شما انجام می­‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که پلیمرهای مورد استفاده در برابر پارامترهای مورد نظر محصول شما، با کمترین هزینه ممکن دارای کارایی هستند.

برای مشاوره و دریافت خدمات تست­‌های آزمایشگاهی پلیمر می­‌توانید با شماره تماس 02142407442 تماس بگیرید و یا فرم تماس با ما را در سایت آتمن پر نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید