کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی

کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی از دید هیچ ناظری پوشیده نیست. همانطور که می‌دانیم مواد پلیمری یکی از پر مصرف‌ترین مواد اولیه موجود در بازار هستند که در حوزه‌های مختلف صنعتی کاربردهای زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مواد پلیمری، استفاده از آنها در تولید لوازم خانگی است. مزیت‌های بسیاری برای این مواد پلاستیکی وجود دارد که آنها را تبدیل به انتخاب اول برای تولید لوازم خانگی کرده است. انعطاف‌پذیری، سبکی و زیبایی برخی مزایای این مواد هستند.

 

یخچال، جارو برقی، ماشین ظرف شویی، اتو، میکسر، چرخ گوشت، مایکروفر و … برخی از لوازم خانگی هستند که در تولید آنها از مواد پلیمری استفاده شده است. می‌توانیم در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین پلاستیک‌های صنعتی و کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی اشاره کنیم: پلی ‌آمید، پلی ‌استال، پلی ‌متیل متاکریلات، پلی ‌کربنات، مواد استایرنی مانند SAN ,ABS و همچنین کامپاندهای مهندسی مانند پلی ‌آمیدها و PBT ،PP تقویت شده و انواع TPE.

در کنار همه این موارد از کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی می‌توانیم به پلیمری مانند پلی پروپیلن نیز اشاره کنیم که یک گزینه به روز بوده و با گذر زمان بر محبوبیت آن افزوده شده است. به علت برخی ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده پلیمری، مهندسین طراح این محصولات در تلاش هستند تا این ماده را جایگزین بسیاری از قطعات موجود در لوازم خانگی کنند.

همچنین، از پلیمرها در تولید سیم و کابل برق مورد استفاده در لوازم خانگی استفاده می­‌شود. آن­ها عایق هستند و سیم‌­ها را از آسیب ناشی از گرما و رطوبت محافظت می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌تواند موجب محبوبیت هر کالایی باشد قیمت مناسب است. با توجه به پایین بودن قیمت پلاستیک نسبت به سایر رقبای خود، این ماده محبوبیت زیادی را در بازار به وجود آورده است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مواد پپلاستیکی و پلیمری که کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی را تحت تاثیر قرار داده وسژگی ضد آب بودن انواع پلاستیک‌ها است. برای بسیاری از مواد اولیه مانند مواد چوبی، منسوجات طبیعی یا حتی برخی مواد اولیه فلزی آب یک دشمن بزرگ به حساب می‌آید. در نقطه مقابل مواد پلاستیکی هیچ مشکلی با آب ندارند. بنابراین این ویژگی یک مزیت دیگر برای آن‌ها به حساب می‌آید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ترموپلاستیک‌ها قابلیت تزریق است. به راحتی می‌توانید این مواد پلاستیکی را در هر قالبی تزریق کنید و با این کار دیگر هیچ نیازی به ماشین‌های کار نخواهید داشت. این در حالی است که برای تولید شیئی در همان قالب با مواد اولیه فلزی قطعا به برخی ماشین آلات نیاز خواهید داشت. علاوه بر این می‌توانید از مواد پلاستیکی به عنوان ماده اولیه چاپگرهای سه بعدی نیز استفاده کنید. امکان بازیافت سریع و راحت برای هر ماده‌ای وجود ندارد. اما مواد پلاستیکی از جمله مواردی هستند که به راحتی خرد و یا ذوب می‌شوند و در نهایت آماده برای بازیافت هستند.

علاوه بر این از دیگر دلایل افزایش کاربرد مواد پلیمری در صنعت لوازم خانگی این است که پلاستیک‌ها و پلیمرها می‌توانند تبدیل به الیاف مصنوعی شوند و در منسوجات مورد استفاده قرار گیرند. در مقایسه این الیاف با الیاف طبیعی مقاومت بیشتری دارند. برخی از پلاستیک‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند به عنوان یک عایق حرارتی فوق العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل استفاده از مواد پلاستیکی در تولید دستگیره یا درب قابلمه و موارد مشابه نیز کاربرد دارد.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید