کاربرد مواد پلیمری در صنعت کشاورزی

با پیشرفت علم پلیمر تحول بسیار عظیمی در حوزه‌های مختلف صنعت و تولید صورت گرفت و کاربرد مواد پلیمری در صنعت کشاورزی روز به روز بیش تر از گذشته شد. امروزه مواد پلیمری و کامپاندهای مختلف آن با سرعت بیشتری مورد استفاده تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف قرار می‌گیرد که یکی از این حوزه ها صنعت کشاورزی است. پلیمرها در صنعت کشاورزی با به ارمغان آوردن دستاوردهای بسیاری، انقلابی در این حوزه ایجاد کردند. پلیمرها برای مصارف مختلفی در کشاورزی استفاده می­‌شوند، مانند فیلم­‌های مالچ پاشی، لوله­‌های آبیاری، پوشش­‌های گلخانه، پوشش بذر و تثبیت کننده خاک. پوشش گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی تا قبل از پیدایش فیلم پلی اتیلن، چوبی و یا شیشه‌ای بود. پلی اتیلن تحول زیادی نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در صنعت پلاستیک ایجاد کرد. تا جایی که امروزه، نایلون‌های عریض چند لایه، لوله‌های پلی اتیلن، انواع مالچ‌های کشاورزی و بسیاری کاربردهای دیگر از الزامات امور کشاورزی و باغ داری هستند.

لوله‌های پلی اتیلن و نایلون عریض پوششی گلخانه‌ها، دو تا از عمده‌ترین کاربرد مواد پلیمری در صنعت کشاورزی است. پلی اتیلن یکی از پر مصرف‌ترین ماده‌های پلیمری در کشاورزی هستند. استفاده از فیلم‌های پلیمری در بخش كشاورزی از حدود ۲۰ سال قبل در دنیا آغاز شده و نقش‌های اساسی آن در استفاده بهینه از منابع آب و افزایش بهره‌وری كشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته است و بكارگیری فیلم‌های پلیمری در بخش كشاورزی را به عنوان یك انقلاب سبز و زمینه‌ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات كشاورزی و گلخانه‌ای تعبیر می‌كنند. از جمله مهمترین کاربردهای بکارگیری فیلم‌ها در صنعت کشاورزی، فیلم‌های گلخانه‌ای، فیلم‌های پوشش‌دهی است. با توجه به ویژگی­‌های پلاستیک پلی اتیلن، می‌توان روی اسکلت‌های دائمی گلخانه را پوشش داد و حتی می‌توان نایلون را روی اسکلت‌های کم دوام نیز، مورد استفاده قرار داد‏. در نتیجه، هزینه حرارتی این گلخانه‌ها در مقایسه با گلخانه‌های یک لایه‌ای به میزان ۴۰% پائین‌تر است.

اصلی‌ترین فعالیت‌های کشاورزی آبیاری است که به طور کلی دو روش مختلف آبیاری سطحی و آبیاری تحت فشار انجام می‌شود. که در آبیاری سطحی آب روی زمین پخش می‌شود و آبیاری تحت فشار از پمپ و لوله برای انتقال آب و از پاشنده‌ها مثل آبپاش‌ها یا قطره چکان‌ها برای پخش آب در سطح مزرعه استفاده می‌شود.

یکی از کارآمدترین روش‌های آبیاری قطره‌ا‌ی تحت فشار است. در این مدل به شرطی که درست اجرا و مدیریت شود، بالاترین بازده را نسبت به سایر روش‌های آبیاری و کمترین تبخیر و ایجاد روان آب را دارد.

در عصر حاضر، بکارگیری اتصالات آبیاری قطره‌ای از جنس پلی اتیلن (اتصالات قطره‌ای پلی اتیلن) در سیستم آبیاری تحت فشار به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله لوازم و تجهیزاتی که در آبیاری قطره‌ای به‌کار برده می‌شود اتصالاتی مانند لوله، زانو، تبدیل و… است که در تولید آنها از کامپاند پلیمری پلی اتیلن استفاده می‌شود. این اتصالات در برابر اشعه نور خورشید باید مقاوم باشند که با روش‌هایی این کار را به منظور افزایش کیفیت و طول عمر بالاتر انجام می‌دهند. مقاوم شدن از نظر شیمیایی، حفاظت قطعات از انواع پوسیدگی‌های ناشی از آب، کود و دیگر خورنده‌ها است. مقاوم شدن از نظر مکانیکی به منظور حفاظت آن‌ها در برابر فشار و ضربه است.

محصولات کشاورزی دارای انواع بسته‌بندی‌های بسیار گوناگون و مختلفی است، که در تولید انواع مدل‌های این بسته‌بندی از مواد پلیمری استفاده می‌شود. مواد اولیه پلی‌اتیلنی به عنوان ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین نوع بسته‌بندی برای محصولات محسوب می‌شود، از همین رو بیشتر بسته‌بندی‌های از همین مواد اولیه تولید شده است.

به طور کلی می‌توان گفت کاربرد مواد پلیمری در صنعت کشاورزی روز به روز در حال افزایش است و با صنعتی‌تر شدن آن بیشتر هم خواهد شد.

برچسب ها

Tags

دیدگاهتان را بنویسید